ITIL® v3 Capability stream: Planning, Protection and Optimization - BLENDED LEARNING A248

Kursen ger en djup förståelse om it-tjänster och de processer, roller, funktioner och aktiviteter som behövs att utforma kvalitativa it-tjänster. Kursen behandlar roller, ansvar, metoder, implementation, utmaningar, kritiska framgångsfaktorer och risker. 

Utbildningsform

Denna kurs ges i utbildningsformen "BLENDED LEARNING", vilket innebär att lärarledd utbildning kompletteras med självstudier. Kursen består av tre dagar lärarledd kurs enligt ITIL® v3 Lifecycle Stream: Service Design, A248 med tillhörande kursmaterial i tryckt form. För att sedan kompletteras med självstudier med hjälp av digitalt kursmaterial för ITIL® v3 Capability Stream: Planning, Protection & Optimization.

Kursen med dess material förbereder dig för, och berättigar till, att skriva certifieringstest för båda professionerna.

Kursledaren är ITIL-ackrediterad, arbetar även som konsult och delar med sig av sin praktiska erfarenhet.

Målgrupp

För dig som vill vet allt om de processer som behövs för att utforma och leverera effektiva it-tjänster. Kursen bygger i huvudsak på Service Design-steget och riktar sig till it-arkitekter, samt it-medarbetare som behöver ha djup förståelse för processer, roller, funktioner och aktiviteter relaterade till utforming av flexibla och kvalitativa it-tjänster. Kursen förbereder dig både för ITIL-test Planning, Protection & Optimization Certificate samt Service Design. ITIL® är ett registrerat varumärke ägt av AXELOS Limited. Swirl logo är ett varumärke ägt av AXELOS Limited.

Förkunskaper

ITIL foundation version 3 certifikat (eller godkänt v.2 - v.3 uppgraderingstest). Kursmaterialet är skrivet på engelska.

Ämnesområden

  • Service Management som koncept, dess värde och innehåll.
  • Capacity Management-processens syfte och mål. Förmågan att skapa förutsättningar för rätt kapacitetsnivå.
  • Availability Management-processens syfte och mål. Förmågan att skapa förutsättningar för att möjliggöra överenskomna krav på tillgänglighet.
  • IT Service Continuity Management-processens syfte och mål. Förmågan att hantera it-tjänsterna i katastrofsituationer.
  • Information Security Management-processens syfte och mål. Förmågan att hantera krav på informationssäkerhet och skapa en säkerhetspolicy.
  • Demand Management-processens syfte och mål. Förmågan att på strategisk nivå hantera kommande behov för nya och befintliga it-tjänster.
  • Roller och ansvar för processer och aktiviteter
  • Metoder, implementation och överväganden
  • Utmaningar, kritiska framgångsfaktorer och risker
  • Praktiska tips
  • Kursdeltagarnas frågor

Boka kursen

Boka din plats redan idag.

Om kursen

Pris: 21 950,00 kr

exklusive moms

Längd 3 dagar
Kurskod A245

KompetenskortKompetenskort gäller på denna kurs

Boka kursen

Välj ort och kursstart

lc LiveClass innebär att kursen hålls som en lärarledd interaktiv onlineutbildning.

26 oktober

27 februari

3 maj

Kunduppgifter