ABC of ICT Worst Practice

Utbildningen syftar till att ge deltagarna en grundläggande förståelse för de ABC frågor som dyker upp då man skall genomföra en förändring i sin IT organisation.

De flesta som jobbat med att processorientera sin organisation och jobbat med ITSM och ITIL en period känner troligen igen fraser som:

Varför skall vi ändra oss, det fungerar väl bra som det gör? Skall kunderna ställa krav på oss? Så har vi inte gjort förut? Hur skall jag få tid till ITSM, jag har ju mina vanliga uppgifter att göra också? Dela med mig av kunskap? Varför då? Processer är bara trams, håll med chefen så slutar han/hon snart tjata, vi gör ändå som vi brukar! Vi vill inte ha processer, bara vi får rätt verktyg löser vi det själva! Vadå ’värdeadderande tjänst’? Vi jobbar ju med servrar, det behöver väl inte jag bry mig om? Testa innan vi installerar? Det är ju bara för fegisar! Detta är ett axplock av påståenden vi tror de flesta någon gång hört, men vad gör vi åt dem?

Ovan påståenden är ju attityder, beteenden och kultur som finns på våra avdelningar och det är dessa vi behöver jobba med för att nå förändring. Denna introduktionskurs ger en grundläggande information om vad ABC of ICT är och tips och råd hur man kan jobba vidare med ’worst practice’ hemma i sin egen organisation.

I kursen genomför vi också övningar med kortleken ABC of ICT och diskuterar igenom dessa för att förstå hur man kan använda kortleken och de resultat man får för att jobba vidare med och eliminera 'worst practice'. Worst Practice Trots att vi haft ITIL i snart 20 år nu och vi har aktivt använt det och arbetat med det de senaste 10 åren så kämpar vi fortfarande med samma problem. Affärsverksamheten ser inget värde, vi mäter inte det vi gör, vi kan inte motivera våra förbättringsprojekt för de har hittills inte förbättrat etc.

Vi använder den nya versionen av ITIL V3 men verksamheten ser fortfarande inget värde av våra förbättringar. Det är inte ITIL det är fel på, det är vårt sätt att hantera förändringen! ABC of ICT står för Attitude, Behaviour och Culture inom IT organisationer, på svenska - attityd, beteende och kultur. De senaste 10 åren har mängder med företag tagit till sig ”best practice” som t ex ITIL för att ta kontroll över sin IT.

Många organisationer har misslyckas med att realisera de förväntade fördelarna av dessa ramverk! Varför? På grund av ABC bekymmer! Vi är övertygade om att det är ABC “Worst practices” som avgör framgång eller misslyckande för dina ITSM förbättringsprojekt, inte ramverken eller modellerna. Det är ABC som hindrar dig från att realisera värdet som dessa ramverk kan ge. Det är ABC som är en affärsrisk. Failure is no longer an option!

Ämnesområden

  • Innehåll
  • Introduktion till ABC of ICT (Varför, grundstenar, användningsområde)
  • Genomförande av övning med kortleken ABC of ICT
  • Genomgång av övningen, dess resultat och användning
  • Kopplingar till ITIL
  • Kursmaterial
  • Arbetshäfte med övningar, Kortlek ABC of ICT på svenska, Utbildningsmaterial
  • Kursledare
  • Kursen hålls av erfarna konsulter som arbetat med dessa frågor i både linjeroll och som konsulter. Kursledarna är ITIL expert samt certifierade inom ABC of ICT konceptet.

Förkunskaper

ITIL Foundation eller motsvarande kunskaper och förståelse för ITIL och ITSM.

Om kursen

Pris: 5 900,00 kr

exklusive moms

Längd 1 dagar
Kurskod ABC of ICT

Kursen hålls på begäran

Kontakta oss för mer information.

Telefon: 08-440 11 00
E-post: info@addskills.com

Kontakta oss

Har du frågor? Tveka inte att höra av dig till oss!